על גלגלים בערבה

שביל ישראל לאופניים החל מדרום ובערבה נחנכו למעלה מ-100 ק"מ של מסלולי רכיבה בדרגות קושי שונות. מסלולי רכיבה לקטנטנים, מסלולי משפחות, מסלולים ליודעי רכוב וסינגלים.
המסלולים הרבים המוצעים לאורחי הערבה עוברים בנופים עוצרי נשימה, בינות שטחי החקלאות ובסמוך למיזמי תיירות ויישובים, בין בקעות ומצוקים, נחלים וקניונים.

יהל למשפחות

אורך:  12 ק"מ

קושי:  קל בינוני

התחלה וסיום: - קיבוץ יהל

תאור מסלול:

חציית כביש הערבה במעבר תת קרקעי ורכיבה לכיוון צפון. בחוות ע'רנדל (בעבר מוצב צבאי והיום התיישבות בודדים העוסקת התיירות וחקלאות), פונים מזרחה. מסלול הרכיבה עובר בשטחים פתוחים ובלתי מופרים, אל מול הרי אדום. ממשיכים ברכיבה בשדות החקלאיים של קיבוץ יהל ופונים מערבה, חזרה לקיבוץ.

המסלול עובר דרך אתר מורשת:

מבצע עובדה על מדרון הגבעה ממערב לכביש ניתן להבחין בשלושה סמלים "מצוירים" באבנים. משמאל סמל חטיבת גולני, במרכז סמל צה"ל ומימין סמל הפלמ"ח. הסמלים צוירו ככל הנראה על-ידי יחידות שהשתתפו  במבצע עובדה או זמן מועט לאחר סיום המבצע.

במבצע זה הגיעו חטיבת פלמ"ח נגב וחטיבת גולני אל "אום רשרש" שבמפרץ אילת. סמל גולני מתחדש מעת לעת על-ידי חיילי החטיבה במסגרת מרוץ גולני.

תצפית ע'רנדלחווה חקלאית הממוקמת צפונית לקיבוץ יהל. החווה הוקמה על שרידי תחנת משטרה ירדנית ומאוחר יותר שמשה כמוצב צה"ל. שרידי אבני המייל מעידים כי הגבעה היוותה מפגש "דרכי הבשמים" ויש הסוברים כי ע'רנדל היא אחת מתחנות הדרכים במסעם של בני ישראל ביציאתם ממצרים (המזוהה כאילים "... ויסעו ויחנו באילים...").

בסמוך לגבעה נמצאת מצודה מהתקופה הרומית. מצודה דומה נחשפה בנאת המדבר ביטבתה.

גבול ישראל ירדן הגבול הבין לאומי עם ירדן כפי שנקבע וסומן בשיחות השלום שנערכו בשנת 1994 בעברונה. הגבול בערבה נקבע לראשונה על-ידי הבריטים בשנת 1922 בין האמירות בעבר הירדן, לימים הממלכה ההאשמית של ירדן, לבין שטח המנדט הבריטי בארץ ישראל. הגבול נקבע במקום הנמוך ביותר בעמק. עם שביתת הנשק בתום מלחמת העצמאות, אימצו הצדדים את תוואי הגבול, אולם אזורי החקלאות שגלשו מזרחה צורפו לשטחי ישראל. בשדות של קיבוץ יהל ניתן להבחין כי הגבול פונה מזרחה ומקיף את השטחים החקלאיים.

חווארי הלשון בדרך השלום

אורך  - 15 ק"מ

התחלה וסיום שער הכניסה למושב עידן

סיפור דרך

יציאה משער הכניסה לעידן שבערבה מתחילים ברכיבה משער הכניסה למושב עידן (מזרחה) ומיד פונים ימינה (דרומה) ובפנייה הבאה שמאלה (מזרחה) על דרך החווארים המסומנת בשחור. ראשיתו של המסלול בדרך סלולה המתחלפת לדרך עפר כבושה.

5.3 ק"מ ממשיכים ברכיבה בירידה , לאחר מאגר עידן חוצים את הנחל מזרחה (ימינה) על הסכר עד הגבול. פונים ימינה (דרומה) ורוכבים לאורך הגבול הירדני ישראלי.

3.3 ק"מ – בפיצול השבילים, בוחרים בשביל הימני (מערבי) וממשיכים ברכיבה דרומה בין החממות.

1.2 ק"מ פונים ימינה לכיוון נחל הערבה, חוצים את הנחל ופונים שמאלה (דרומה עם הסימון הכחול. ממשיכים ברכיבה אל מאגר חצבה . מהמאגר ממשיכים עם הסימון הכחול בעליי קלה אל "דרך השלום" .

2.2 ק"מ רוכבים על "דרך השלום" בכביש צר חולפים על-פני חממות היישוב, פונים ימינה (מזרחה) חזרה לשער היישוב.

סובב חצבה

אורך 10 ק"מ

התחלה וסיום שער הכניסה לחצבה

סיפור דרך

רכיבה קלה לכל המשפחה לרוכבים מתחילים ולילדים. יציאה משער הכניסה המזרחי למושב חצבה שבערבה

מתחילים ברכיבה משער הכניסה למושב חצבה (מזרחה) ומיד פונים שמאלה (צפונה) על דרך השלום ורוכבים כ-2 ק"מ עד המצפור. מומלץ לצאת לטיול קצר בין נקיקי החוואר, וממשיכים ברכיבה על השביל הירוק.

3.1 ק"מ במפגש השבילים עם הסימון הכחול פונים ימינה (צפון מזרח) וממשיכים הרכיבה עד מאגר חצבה. משם ממשיכים צפונה על גדת נחל הערבה.

1.6 ק"מ – פונים ימינה (מזרחה) בדרך הסלולה וחוצים את נחל הערבה. בתום החצייה פונים שום ימינה (דרומה) ורוכבים בינות החממות החקלאיות שלאורך הדרך.

3.8 ק"מ ממשיכים הרכיבה עם השביל המתעקל ימינה, חוצים את נחל הערבה לגדתו המערבית ורוכבים בעלייה קצרה חזרה אל שער המושב.

סובב ספיר

אורך 11 ק"מ

התחלה הכניסה לפארק ספיר

סיום -  שער הכניסה ליישוב ספיר

יציאה מהכניסה לפארק ספיר שבערבה

מתחילים ברכיבה לכיוון צפון מימין לפארק וחולפים על  אורחן עין יהב משמאל.

1.6 ק"מ פונים שמאלה (מערבה) בצומת ה-T ורוכבים על דרך עפר טובה.

1.2 ק"מ – במפגש הדרכים בוחרים במסלול הימני וממשיכים ברכיבה אל נחל אשבורן, אחד מיובליו של נחל נקרות.

1.5 ק"מ בהגיענו לצומת ה-T בנחל פונים דרום מערב בסימון השחור אל ציר המעיינות.

1.3 ק"מ מתחברים שמאלה (דרומה) עם הסימון האדום  וממשיכים ברכיבה בציר המעיינות.

2.7 ק"מ נפרדים מציר המעיינות וממשיכים ברכיבה לפי הסימון הכחול המקיף את היישוב ספיר מדרום עד הכניסה לפארק ספיר.

סיפור דרך – "המסלול האקולוגי"

אורך:  2.5 ק"מ

קושי:  קל

התחלה וסיום: - קיבוץ לוטן

תאור מסלול:

רכיבה קלה מאוד לאורך דרך העפר  מהכניסה לקיבוץ לוטן אל "אקו-כייף", פנייה דרומה לכיוון הרפת, רכיבה במקביל לגדר הקיבוץ וחזרה לשער הכניסה.

המסלול עובר דרך האתרים:

אקו-כיף מגרש משחקים העשוי מפסולת ממוחזרת בציפוי טיח צבעוני ובו מתקיימות בכל ימות השנה סדנאות בנייה באדמה ובנייה אקולוגית, סדנאות יצירה לילדים, גן שעשועים ופינת בובות, הפעלות בנושא חקלאות אורגנית ועוד. ברחבת ה"אקו-כייף" ישנו בית תה ובו מוגשים ארוחות על טהרת החקלאות האורגנית ומוצרי יוגורט עיזים מהמחלבה המקומית.

גבול ישראל ירדן הגבול הבין לאומי עם ירדן כפי שנקבע וסומן בשיחות השלום שנערכו בשנת 1994 בעברונה. הגבול בערבה נקבע לראשונה על-ידי הבריטים בשנת 1922 בין האמירות בעבר הירדן, לימים הממלכה ההאשמית של ירדן, לבין שטח המנדט הבריטי בארץ ישראל. הגבול נקבע במקום הנמוך ביותר בעמק. עם שביתת הנשק בתום מלחמת העצמאות, אימצו הצדדים את תוואי הגבול, אולם אזורי החקלאות שגלשו מזרחה צורפו לשטחי ישראל. בשדות של קיבוץ לוטן ניתן להבחין כי הגבול פונה מזרחה ומקיף את השטחים החקלאיים.

סיפור דרך – "סינגל תמנע"

אורך:  14.2 ק"מ

קושיבינוני, לרוכבים מנוסים בלבד

התחלה וסיום: - אזור האגם בלב פארק תמנע

תאור מסלול:

יוצאים ברכיבה מהאגם על הדרך המובילה ל"עמודי שלמה". בקצה המערבי מתחברים למקטע רם-על. לאחר כק"מ וחצי מתחברים לכביש וממשיכים ברכיבה עד צומת "הפטרייה", פונים שמאלה ומגיעים אל מרכז המבקרים של "הפטרייה". ממשיכים ברכיבה אל שיא הגובה של המסלול לתצפית מרהיבה אל בקעת תמנע. ממשיכים ברכיבה לתצפית אל מכרות תמנע החדשים, הסוללה וממשיכים ברכיבה חזרה אל אזור האגם.

המסלול עובר דרך האתרים:

עמודי שלמה עמודי סלע טבעיים שהם חלק מקיר המצוק. צורות נוף טבעיות הנוצרות מבלייה. העמודים נקראים על שמו של המלך שלמה.

הפטרייה צורת נוף ייחודית שמקורה בבלייה של אבני החול האדומות. כתוצאה מבלייה מהירה יותר של החלק התחתון נוצרת "פטריית סלע". באתר נמצא מרכז מבקרים המציג וממחיש את סיפור כפר מצרי הנמצא למרגלות האתר.

אגם תמנע אגם מלכותי שנועד ליצור נקודת מים קבועה לבעלי החיים ומרכז פעילויות לנופשים. המים אינם מיועדים לשתייה או שחייה.

סיפור דרך – "עמק ססגון"

אורך:  8.3 ק"מ

קושי:  קל

התחלה וסיום: - הכניסה לפארק תמנע

תאור מסלול:

רכיבה על הכביש המוביל מצומת אליפז לכיוון פארק תמנע. מתחילים ברכיבה במפגש עם "דרך הנפט", פונים מערבה, מומלץ לבקר הבכרה הפתוח. רוכבים מערבה לעבר נחל מנגן מצפון הדיונה הגדולה. לפנינו הר מכרות. פנייה דרומה מפגש עם שביל ישראל, מעבר בעמק ססגון, חציית נחל תמנע ורכיבה לכיוון שער הכניסה לפארק תמנע

המסלול עובר דרך האתרים:

מכרה פתוחמכרה פתוח ששימש לכריית עופרת נחושת על-ידי מכרות שפעלו באזור עד שנת 1984. הכרייה בתמנע התבצעה במכרות פתוחים כדוגמת זה במנהרות כרייה תת קרקעית. החומר שנכרה הועבר במשאיות גדולות לשטח המפעל, כ-3 ק"מ דרומית למכרה הפתוח, ושם בוצע המשך תהליך הפקת המתכות באופן כימי.

דיונת ססגון על מדרון הגבעה שמצפון לערוץ נחל מנגן, דיונת חול גדולה ותלולה. מקור החול הוא בלייה של שכבות אבן חול מהן בנויה הגבעה. הדיונה נקראת "דיונת רמבו" בשם תושבי האזור בעקבות צילומי הסרט "רמבו 3"..