מסלול טיול- נחל שקמה, מההר לים

הנגב הצפוני, אזור שקמה ובשור, מלא במקומות מיוחדים לטייל בהם. נחל שקמה הוא אחד מהם. להלן מסלול טיולים אטרקטיבי למטיילים באזור. תהנו!

מידע כללי:

  • שביל נחל שקמה הינו ציר טיול באורך 60 ק"מ המשלב נסיעה ברכב, הליכה, ורכיבה על אופניים מהמדבר ועד לים לאורכו של נחל שקמה.
  • לאורך השביל מספר חניונים: חניון איבים: שירותים, מים ומתקני פיקניק, חניון אתר ראשונים ברוחמה- שולחנות פיקניק ושירותים, חניון יער גברעם- שולחנות פיקניק, חניון גרוסמן- יער יד מרדכי- שולחנות פיקניק וברזיות מים, וחניונים בדרך השיזף, ליד קיבוץ כרמיה.
  • ניתן להתחבר ולצאת מהשביל במספר דרכים לשביל שקמה (שמורת פורה, ברור חיל, אור הנר, חניון איבים, שביל גישה נתיב העשרה, שמורת כרמיה).

איך מגיעים?

אנו נציג כאן את המסלול העובר מכביש 40 בשמורת פורה ועד לשמורת חוף זיקים.לאורך השביל נקודות תצפית המאפשרות מבט מאופק לאופק, החוויה הינה שביל שקמה ייחודית במינה, תחושת מרחב אין סופי, תחושה של חופש, נוף בראשיתי ולעיתים פראי. זהו השטח הפתוח הגדול ביותר במרכז הארץ, המהווה מקום מפגש לחי וצומח ייחודי לאזור הספר מדבר. השילוב בין שטחי חקלאות רחבים ושטחים טבעיים יוצר פסיפס של בתי גידול ונופים מיוחדים במינם: ערוצי נחלים, רכסי כורכר, ביתרונות, רצף תילים ארכיאולוגיים, שמורות טבע, פריחה ססגונית, חולות נודדים, יערות נטועים, שרידי יישובים קדומים ואתרי מורשת וטבע רבים נוספים. 

הכניסה לשביל הינה מכביש 40 לבאים מצפון, בירידה לשמורת פורה (יש שילוט חום לשמורה), מיד לאחר החניה עולים בנסיעה על שביל כורכר לבן מהודק – זהו שביל שקמה אשר לאורכו ניסע. האתר הראשון אותו נפגוש הוא סכר פורה אשר בחורף גשום הוא יוצר מאגר מים גדול להנאת המטיילים. בהמשך הנסיעה נעבור ליד שרידי גשר הרכבת הטורקית אשר מהווה עדות למפעל הסלילה האדיר, שסייע לצבא העות'מאני להחזיק מעמד במרכז סיני במשך שנת 1916 כולה, לנוכח כוחות בריטיים מתעצמים. גשר זה נבנה במסגרת סלילת הרכבת לבאר שבע וסיני על ידי הטורקים לצורך הערבת כוחות ואספקה במלחמת העולם הראשונה. נמשיך בנסיעה עד לתל נג'ילה אשר מפסגתו, לצד האשל הבודד, ניתן לערוך תצפית מרהיבה על אזור פלשת, השפלה ומורדות הר חברון.  בפסגת התל נבחין במספר אתרי חפירה בהם נתגלו שרידי ישוב מהתקופה הכלכוליתית ועד לחאן גדול בימי הביניים ובית קברות בדואי .

נחזור לרכב ונמשיך בנסיעה עד למסלול נחל סד המהווה יובל של נחל שקמה. למרות ממדיו הקטנים של הנחל הוא חרץ בסלעי הקרטון ויצר מעין קניון קטן ומרהיב בעל גדות זקופות. מומלץ מאוד לטייל ברגל לאורך הנחל צפונה עד למפגשו עם נחל שקמה. המשך הנסיעה על השביל עוברת בבתרונות רוחמה ויער רוחמה-דורות ומגיעה לאתר חירבת מרשן ממנה נשקף נוף שדות פתוח לכיוון מזרח. השביל מתחבר באזור קיבוץ ברור חיל לכביש 232 אותו יש לחצות בזהירות או להתחבר שוב לשביל סמוך לכניסה לקיבוץ אור הנר.

בהמשך השביל, באזור קיבוץ ארז ויד מרדכי, עוברים סמוך לגשר דיר סנייד שנבנה בשנת 1917 ע"י  התורכים לצורך מעבר מסילת ברזל לכיוון עזה. המסילה, עברה ליד הכפר דיר סנייד והגיעה עד בית חנון. מדיר סנייד יצאה שלוחה של מסילה לבסיסי התורכים שבאל-הוג' (סמוך לשדרות של ימינו. כאן השביל עובר סמוך לשמורת כרמיה ועד לחולות זיקים ומאגר שקמה – מפעל אזורי לאספקת מים שהקימה "מקורות" בשנת 1958 שמטרתו תפיסת מי שיטפונות והחדרתם לאקוויפר החוף. בחורף גשום, נותרות במאגר כמויות מים נכבדות וניתן לצפות בעופות מים, כגון ברכיה, אגמית, מיני אנפות ומיני שלדגים, ציפורי שיר ועופות דורסים אשר מגיעים לנוח סמוך למאגר.

 
לייבסיטי - בניית אתרים